Spiga

PROGRAM OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT

TARIKH: 5 Mac 2009 - 8 Mac 2009

TEMPAT : Kampung Padang Kamunting, Pengkalan Balak Melaka

ANJURAN:PMAPIUM dengan kerjasama PERSAMA

Anda berminat untuk menyertai? Sila hubungi
Hidayat : 013-2007425 @ email: persama08@gmail.com

Sabar, beradab mampu kurangkan kemalangan

Forum Utusan Malaysia ( 5 Feb 2009 )

ISU keselamatan jalan raya sering hangat dibincangkan, khususnya apabila tiba musim perayaan. Agensi- agensi kerajaan seperti Polis Diraja Malaysia(PDRM), Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (JKJR) dan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya (JPJ) mula memperhebatkan kempen - kempen kesedaran bagi mencegah kemalangan daripada berlaku. Media massa juga tidak ketinggalan memainkan peranan melalui iklan - iklan bagi memperingatkan pengguna tentang langkah-langkah keselamatan semasa berada di jalan raya.


Namun amat menyedihkan, kemalangan jalan raya terus meningkat setiap tahun. Berdasarkan statistik Ops Sikap ke-19 yang dikeluarkan oleh PDRM menunjukkan angka korban meningkat sebanyak 10.4 peratus berbanding Ops Sikap yang dijalankan pada musim yang sama pada tahun 2008.

Dari statistik yang dikeluarkan, penunggang dan pembonceng motosikal terus menjadi korban terbesar di jalan raya dengan 72 peratus atau 152 orang. Ini diikuti oleh pemandu dan penumpang kereta yang mencatatkan 29 kematian atau 14 peratus.

Manakala pejalan kaki pula menyaksikan 14 terkorban, lori (5), penunggang basikal (4), jip (3), van (2) dan masing-masing satu kematian melibatkan bas, teksi dan lain-lain kenderaan.

Pada pandangan saya, apa yang perlu diberi perhatian oleh pihak-pihak yang terlibat dan kerajaan adalah usaha-usaha untuk mendidik rakyat menjadi lebih sabar dan beradab semasa di jalan raya. Berdasarkan kajian-kajian lepas menunjukkan hampir 95 peratus kemalangan yang berlaku disebabkan sikap pemandu itu sendiri.

Saya percaya sebelum ini telah diadakan usaha - usaha pendidikan bagi mencegah kemalangan jalanraya. Antaranya program pendidikan keselamatan jalan raya di sekolah, program kesedaran dan pendidikan keselamatan jalan raya melalui media massa, program latihan, pengujian dan pendidikan pemandu vokasional serta program pendidikan untuk majikan dan pekerja.

Namun sejauh mana program tersebut dipantau dan dikaji keberkesanannya?

Antara inisiatif dan cadangan bagi mendidik pengguna jalan raya bersabar dan beradab semasa memandu adalah dengan menekankan aspek kerohanian. Bagi saya setiap agama mempunyai cara yang tersendiri bagi mewujudkan jiwa yang tenang. Bagi mereka yang beragama Islam, digalakkan memasang kaset CD al -Quran semasa memandu dijalan raya. Di samping itu, digalakkan juga mengamalkan doa dan zikir - zikir yang mathur semasa berada dijalan raya.

Selalunya kita lebih menitik beratkan usaha-usaha mencegah kemalangan semasa berada di jalan raya sehingga kadang - kadang kita terlupa untuk berusaha sebelum daripada itu.

Bagi masyarakat Islam dicadangkan agar melaksanakan solat sunat hajat dan solat sunat istikharah bagi memohon petunjuk dan keselamatan sebelum melakukan perjalanan.

Justeru saya menyarankan agar kerajaan melaksanakan kempen - kempen kesedaran jalan raya dengan berteraskan aspek keagamaan bagi memastikan pengguna - pengguna jalanraya lebih sabar dan beradab semasa memandu.

MOHD. KHAIRUL HIDAYAT BERAHIM
Presiden Persatuan Mahasiswa
Melaka, Universiti Malaya.

0 comments: