Spiga

PROGRAM OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT

TARIKH: 5 Mac 2009 - 8 Mac 2009

TEMPAT : Kampung Padang Kamunting, Pengkalan Balak Melaka

ANJURAN:PMAPIUM dengan kerjasama PERSAMA

Anda berminat untuk menyertai? Sila hubungi
Hidayat : 013-2007425 @ email: persama08@gmail.com

Pastikan pelaksanaan subjek sejarah bukan sekadar untuk lulus peperiksaan

Langkah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk memasukkan mata pelajaran Sejarah sebagai mata pelajaran khusus diperingkat sekolah rendah menjelang 2010 hendaklah diteliti dan diperhalusi.

Kenyataan Menteri Pelajaran untuk memperincikan fakta dan maklumat yang akan dimasukkan ke dalam subjek Sejarah merupakan satu tindakan yang tepat.

Perbincangan dengan tokoh–tokoh pendidikan, badan pertubuhan bukan kerajaan, persatuan sejarah, kesatuan guru, majlis guru besar dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru hendaklah dilaksanakan dengan segera.

Perbincangan ini penting supaya pelaksanaan tersebut tidak membebankan guru, pelajar dan ibu bapa.

Buat masa sekarang pelajar–pelajar sekolah rendah sudah pun mengikuti 11 mata pelajaran termasuk empat daripadanya dinilai menerusi Ujian Penilaian Sekolah Rendah.

Justeru, perbincangan secara telus dan teliti amatlah diperlukan supaya pelaksanaan tersebut tidak mengundang masalah yang lebih besar.

Di samping itu, keberkesanan pelaksanaan subjek tersebut hendaklah dilihat secara menyeluruh supaya subjek sejarah ini bukan sekadar untuk kelulusan peperiksaan semata–mata.

Apa yang paling penting untuk ditekankan adalah objektif utama pelaksanaan tersebut iaitu menanamkan semangat patriotisme, cintakan tanah air dan menghayati pengorbanan pejuang – pejuang tanah air.

Memetik kata–kata Perdana Menteri yang menyebut sejarah bangsa dan negara kita amat bernilai untuk difahami, kita perlu belajar daripada sejarah, jika tidak kita mungkin mengulangi kesilapan lampau.

Sejarah juga adalah elemen penting dalam peradaban bangsa. Generasi muda perlu mendalami pengetahuan mengenai sejarah bangsa dan pembangunan negara.

Kementerian Pelajaran juga perlu memastikan agar subjek sejarah menarik untuk dipelajari sesuai dengan umur pelajar. Kepelbagaian method pengajaran hendaklah dilaksanakan.

Sebagai contoh, penayangan filem berbentuk patriotisme dan lawatan ke tempat – tempat bersejarah mungkin boleh membantu pelajar menjiwai subjek tersebut.

Diharap semoga pelaksanaan tersebut menjadi salah satu mekanisme untuk mengukuhkan perpaduan dikalangan masayarakat yang berbilang kaum dinegara ini terutama kepada generasi muda yang bakal memimpin negara pada masa akan datang.

Mohd Khairul Hidayat Berahim
Presiden
Persatuan Mahasiswa Melaka Universiti Malaya (PERSAMA)

1 comments:

  Hamirdin b Ithnin

December 23, 2008 at 3:17 PM

bagus!bawa isu bertaraf nasional.