Spiga

PROGRAM OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT

TARIKH: 5 Mac 2009 - 8 Mac 2009

TEMPAT : Kampung Padang Kamunting, Pengkalan Balak Melaka

ANJURAN:PMAPIUM dengan kerjasama PERSAMA

Anda berminat untuk menyertai? Sila hubungi
Hidayat : 013-2007425 @ email: persama08@gmail.com

PERSAMA setuju cadangan Ketua Menteri Melaka pertingkat mutu Pengajian Al- quran


Persatuan Mahasiswa Melaka Universiti Malaya ( PERSAMA ) menyokong penuh cadangan Ketua Menteri Melaka untuk meningkatkan mutu pengajian Al-Quran dengan menggunakan khidmat bekas – bekas johan tilawah Al –Quran samada diperingkat negeri mahupun diperingkat kebangsaan. Hasrat murni yang dicetuskan oleh Ketua Menteri itu hendaklah disokong oleh semua pihak dalam usaha melahirkan generasi yang celik Al-Quran. Ini amat bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:`` Sebaik-baik kamu ialah orang-orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.'' (Riwayat Bukhari dan Muslim).



PERSAMA juga ingin menyatakan harapan agar pengajaran al -Quran yang ingin diterapkan bukan sekadar untuk mempertingkatkan mutu pembacaan sahaja, malahan pengajaran ini hendaklah diperluaskan dari sudut penghayatan kandungan Al-Quran itu. Sesungguhnya Al-Quran itu mempunyai pelbagai hikmah, pengajaran, sejarah, kisah perjuangan anbia’ dan perkhabaran yang pastinya menjanjikan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup insan di dunia dan akhirat.



Di dalam surah al-Maidah ayat 15-16 Allah berfirman yang bermaksud: ”Sesungguhnya sudah datang kepada kamu cahaya daripada Allah dan kitab yang menerangkannya. Dengan kitab itulah Allah memimpin orang yang mengikuti keredaan-Nya.”



Justeru, dibulan Ramadhan yang mulia ini PERSAMA menyeru kepada masyarakat Malaysia yang beragama Islam agar meningkatkan amalan pembacaan al-Quran dari sudut tajwid dan juga penghayatan terhadap isi kandungannya agar kita termasuk dikalangan golongan orang – orang yang beriman dan bertakwa kepada-Nya pabila kita mentadabbur keseluruhan Al –Quran itu.



Mohd Khairul Hidayat Berahim
Presiden
Persatuan Mahasiswa Melaka
Universiti Malaya




0 comments: